A Designkultúra szak olyan szakembereket kíván képezni, akik képesek a vizuális kultúra, a tárgyi világ és az építészet komplex – többek között történeti, társadalmi, kulturális és filozófiai – összefüggéseinek feltárására és elemzésére. A hallgatók tanulmányaik során a design és a vizuális művészetek művészettörténeti, társadalomtudományi, filozófiai és kommunikációelméleti elemzési módszereivel, valamint a különböző elemzési módszerek integrált, interdiszciplináris, kritikai szemléletű alkalmazásával ismerkednek meg.
A Designelmélet mesterszakon folyó oktatás célja olyan szakemberek képzése, akik korszerű ismeretekkel rendelkeznek a tárgykultúrát, illetve a vizuális kultúrát elemző társdiszciplínák – művészet- és designtörténet, esztétika, szociológia, kulturális antropológia, közgazdaságtan – területein, képesek ismereteik komplex, interdiszciplináris és kritikai szemléletű alkalmazására, az elméleti reflexióra való felkészültségüknek pedig a design, a média és az építészet tervezési folyamatainak alapos ismerete is integrált részét képezi.
A MOME tanárképzési műhelye az elmúlt két évtizedben nemzetközileg elismert kutatóhelyként és a vizuális nevelés közoktatási korszerűsítésnek fontos központjaként működött, ahol nemzetközi színvonalú, korszerű pedagógiai programok és taneszközök születtek. A tanszék oktatói számos hazai és nemzetközi elismerésben részesültek.
A MOME tanárképzésének Design- és vizuálisművészet-tanár programja erős elméleti (pedagógiai és pszichológiai) megalapozást, ugyanakkor korszerű gyakorlati szakmódszertani képzést nyújt a tanárjelölteknek.
„A képzés célja a művészeti képzési terület iparművészeti, építőművészeti, film- és videoművészeti, valamint multimédia képzési ág mesterképzési szakjaira alapozva olyan művésztanárok képzése, akik a középfokú művészeti szakképzésben, a középfokú design- és vizuális művészeti szakképzés számára megfogalmazott általános és a szakirányú képesítés speciális követelményeinek teljesítésére fel tudják készíteni a tanulókat, képesek a Nemzeti alaptanterv szerinti művészetek műveltségi terület nevelési- oktatási feladatainak, továbbá az alapfokú művészeti oktatás és a nem iskolarendszerű oktatás feladatainak ellátására. A képzés felkészít a tanári szakképzettségnek megfelelő pedagógiai vagy a szakterületen a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására.” (Részlet az Oktatási Minisztérium által kiadott képzési és kimeneti követelményeket megadó rendeletből.)
A MOME tanárképzési műhelye szerkeszti és adja ki a rajztanárok tájékozódását segítő vizuális nevelési lapot, az irány.hu-t. A lap a tanszék oktatója, Bodóczky István szerkesztésében 2004-ben indult. A negyedévenként megjelenő folyóirat az új tanítási módszerek és a kortárs vizuális kultúra megismertetését igyekszik elősegíteni. A lap szerzői – önkéntes alapon – az ország különböző területein működő tanárok.
A tanárképzés során a hallgatók nemzetközi projektekhez is kapcsolódhatnak, elsősorban az oktatók kutatásai illetve művészeti projektjei révén, továbbá a nemzetközi szakmai szervezetekkel való együttműködés révén. Például a művészetközvetítők nemzetközi szervezete, az InSEA (International Society for Education through Art) 2011-ben Magyarországon tartja konferenciáját, aminek szervezésében a MOME is aktív szerepet vállalt.
A MOME tanárképzési műhelye az elmúlt két évtizedben nemzetközileg elismert kutatóhelyként és a vizuális nevelés közoktatási korszerűsítésnek fontos központjaként működött, ahol nemzetközi színvonalú, korszerű pedagógiai programok és taneszközök születtek. A tanszék oktatói számos hazai és nemzetközi elismerésben részesültek.
Napjainkban egyre izgalmasabb kihívás a design és a művészet területén egyszerre biztosítani a szakmai minőséget és a jól szervezett, finanszírozható működést. Gyakorlatias mesterképzésünk mindkét szempontot érvényesíti. Olyan ismeretekre és készségekre helyezi a hangsúlyt, amelyek önálló, kezdeményező szerephez segítik az itt végzőket a kreatív iparágakban. Szemináriumok, esettanulmányok, valós szakmai gyakorlatok során itt elsajátítható, milyen design- és művészeti projekteket érdemes kiválasztani és hogyan lehet azokat színvonalasan és jól menedzselni. Miként kell ezeket az értékeket hatékonyan kommunikálni, és milyen módokon vihetőek sikerre nemzetközileg is?
A törzsanyagot jelentő alkalmazott művészeti és gazdasági tantárgyakon túl a képzés jogi, társadalomtudományi és más kapcsolódó ismeretek is nyújt. A számon kérő vizsgáztatás helyett a beszámolás problémaorientált feladatokon nyugszik. Ez olyan személyiségi elemeket fejleszt, hogy az itt mesterfokozatot szerzők képességeik reális tudatában, interdiszciplináris szemléletükre építve keressenek munkát a non-profit művészeti intézményrendszerben, a designvállalkozások üzleti szférájában, vagy a modern és kortárs művészet piacán. A képzés tudatosítja az együttműködés módjait a rokon szakmákkal (ipar- és képzőművészeti alkotókkal, művészettörténészekkel, közgazdászokkal). Mivel számos tantárgy, gyakorlati elem közös a MOME művészeti tanszékeivel, a képzés szervesen kötődik az alkotói világhoz.
A felvételire sokféle irányból várunk jelentkezőket. Aki művészeti háttérrel érkezik, az a menedzsment-ismereteit bővítheti a négy félév során; a gazdasági, jogi végzettséggel érkezők a kulturális képesítésüket erősítik majd. Bölcsész- vagy társadalomtudományos diplomával (művészettörténet, kommunikáció, szociológia, média vagy más szakokról) ugyanilyen eséllyel lehet jelentkezni; a felvételin hozzáállást, személyiséget, érdeklődést vizsgálunk.
Mesterképzésünk kifejezett nyitott bemenetet kínál a BA alapszakok széles köre számára. A felvételinél teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe a design- és művészetelmélet, a designkultúra, továbbá bölcsészettudományi, társadalomtudományi, gazdaságtudományi és művészeti képzési területek alapképzési szakjai; valamint számos további képzési terület alapszakjai meghatározott kreditek teljesítésével.
Múzeumi menedzsment szakirányú továbbképzésünk praxisközeli ismereteket nyújt olyan jelentkezőknek, akik már, vagy hamarosan a kulturális-szféra különböző területein dolgoznak, és úgy érzik, hogy elméleti felkészültségüket a napi teendőkre irányuló tevékenységekkel is ki szeretnék egészíteni.
Fontosabb tantárgyaink: kulturális marketing- és projektmenedzsment, PR- és sajtómunka, jogszabályok a kultúrában, a kiállítóterek feliratainak szabályrendszere, múzeumpedagógia, művészetpszichológia és műelemzés, valamint professzionális beszélgetésirányítás, érveléstechnika vagy teamvezetés.
Mind a két félévben kötelező szakmai gyakorlat végzése, választott vagy általunk ajánlott kulturális intézményekben, galériákban, múzeumokban.
Az Európai Unió tagországaként, az utóbbi években Magyarországon is elindult a múzeumok versenyképességének, látogató barát jellegének növelése, infrastruktúrájának modernizációja.
A nyitott művészeti piac ugyanakkor a magángalériák és aukciós házak létrejöttét és szakosodását is magával hozta. E közben múzeumi szakemberek szakmai továbbképzésére alig nyílt lehetőség, múzeumi menedzsmentet Magyarországon, jelenleg csak a Moholy- Nagy Művészeti Egyetemen lehet tanulni.
A „múzeumi menedzsment 2010” szakirányú továbbképzés olyan szakembereket, felsőfokú végzettséggel rendelkező egyéneket szólít meg, akik egyértelműen kiállító intézményekben szeretnének dolgozni, esetleg már ezen állami vagy magánintézmények alkalmazottai.
Oktatóink neves elméleti és gyakorlati szakemberek, akik rendszeres résztvevői a kultúra különböző területeinek és a múzeumi világnak. A Moholy- Nagy Lászlóról elnevezett egyetem munkatársai több éves kutatási és fejlesztési múlttal rendelkeznek. (Ébli Gábor, German Kinga, Horányi Attila, Illés Anikó, Kohut Balázs, Zwickl András).
Külsős oktatóink az adott szakterületek legfontosabb gyakorlói (Bagylas Erika, Bíró Péter, Deák Erika, Einspach Gábor, Lájer Vera, Martinkó József, Molnár Ani, Nemesi Attila, Pilinger Erzsébet, Schlett Anna, Szabics Ágnes, Tóth Péter Benjamin, Uhl Gabriella).
A nemzetközi kitekintés intézetükben minden területen, magától értetődő.
Az Európai Unió tagországaként, Magyarországon is kiemelten fontos a múzeumok versenyképességének fejlesztése, látogató barát jellegének növelése, infrastruktúrájának modernizációja, teljesen új közintézmények alapítása. A nyitott művészeti piac ugyanakkor a magángalériák és aukciós házak létrejöttét és versenyét is magával hozta. E közben múzeumi szakemberek szakmai továbbképzésére alig nyílt lehetőség, múzeumi menedzsmentet Magyarországon, jelenleg csak a Moholy- Nagy Művészeti Egyetemen lehet tanulni.
Fontosabb tantárgyaink: kulturális marketing- és projektmenedzsment, PR- és sajtómunka, jogszabályok a kultúrában, a kiállítóterek feliratainak szabályrendszere, múzeumpedagógia, galériamenedzsment, művészetpszichológia és műelemzés, karriermenedzsment, látogatóbarát és szolgáltató múzeumok, művészettörténet, valamint professzionális beszélgetésirányítás, érveléstechnika vagy team-vezetés. Mind a két félévben kötelező szakmai gyakorlat elvégzése, szabadon választott vagy általunk ajánlott kulturális intézményekben, galériákban, múzeumokban.
A „múzeumi menedzsment” szakirányú továbbképzés olyan szakembereket, felsőfokú végzettséggel rendelkező egyéneket szólít meg, akik egyértelműen kiállító intézményekben szeretnének dolgozni, esetleg már ezen állami vagy magánintézmények alkalmazottai.
Hallgatóink a következő helyszíneken végeztek szakmai gyakorlatot (2009-2018):
Galériák, múzeumok és művészeti intézmények: 2B Galéria, Anderson Arts an Education Research Lab, Bergman Kortárs Képzőművészeti Galéria, Deák Erika Galéria, Dornyay Béla Múzeum, Eklektika Galéria, FUGA Budapesti Építészeti Központ, Hefter Üveggaléria és Stúdió, Iparművészeti Múzeum, Kieselbach Galéria, Józsefvárosi Galéria, Ludwig Múzeum, kArton Galéria, Kortárs Művészeti Múzeum, Kegyeleti Múzeum, Magyar Fotográfusok Háza, Magyar Nemzeti Galéria, Magyar Természettudományi Múzeum, Molnár Ani Galéria, MONO Art & Design Concept Store, Műcsarnok, Ponton Galéria, Ráday- Faur Zsófi Galéria, Várfok-Galéria, Városi Művészeti Múzeum, Győr, Viltin Galéria, Virág Judit Galéria és Aukciósház, Szépművészeti Múzeum Budapest, Tornyai János Múzeum -Hódmezővásárhely, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Szigetszentmiklósi Helytörténeti Gyűjtemény, Színfolt Galéria, Gray Boksz, Óbudai Múzeum – Goldberger Textilipari Gyűjtemény, Budapest Art Brut Galéria, Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum, Hybridart, Petőfi Irodalmi Múzeum, Kossuth Múzeum Cegléd.
Kulturális Intézmények, Alapítványok, Egyesületek: Balassi Intézet, Európa Akadémia- Galéria Egyesület, Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület, Filmvilág Alapítvány, Fővárosi Állat- és Növénykert, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Képző-és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium, Kapolcsi Kulturális és Természetvédelmi Egylet, Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, MOME line-design műhely, Művelődési Ház Somberek, OSA Archívum, Palantir Film Alapítvány, Partner’s 2000 Kft., Universal Music Hungary.
Oktatóink neves elméleti és gyakorlati szakemberek, akik rendszeres résztvevői a kultúra különböző területeinek és a múzeumi világnak. A Moholy- Nagy Lászlóról elnevezett egyetem munkatársai több éves kutatási és fejlesztési múlttal rendelkeznek (Berky Tamás, Ébli Gábor, German Kinga, Horányi Attila, Illés Anikó, Szeles Nóra, Zwickl András). Külsős oktatóink az adott szakterületek legfontosabb gyakorlói (Berta Barna, Bíró Péter, Cosovan Attila, Einspach Gábor, Fehér Zsuzsa, Felbermann Judit, Hemrik László, Horváth Judit, Martinkó József, Molnár Ani, Torma Krisztián, Tóth Péter Benjamin, Tóth Pál Sándor, Zsikla Mónika).
A nemzetközi kitekintés intézetükben minden területen, magától értetődő.
Fontos információk:
Szakirányú továbbképzés neve: múzeumi menedzsment
Munkarend: levelező
Fin. forma: költségtérítéses
Költségtérítés (félév): 160.000 Ft
Képzési idő (félév): 2
Irányszám: 8<15
Képzés gyakorisága: hetente, csütörtöki napon (10.00-19.30) és alkalmanként hétvégi programokra korlátozódik.
Képzés helye: Budapest
Képzési terület: művészeti képzési terület
Összegyűjtendő kreditek száma: 60 kredit
- első félév: 30 kredit
- második félév: 30 kredit
Oklevélben szereplő megnevezés: múzeumimenedzser
Részvétel feltétele:
A szakirányú továbbképzés az alábbi képzési területekhez, illetve képzési ágakhoz besorolt tudományágban/ művészeti ágban szerzett, oklevéllel igazolt főiskolai végzettségre, illetve a többciklusú képzési rendszerben ezen képzési területekhez besorolt BA végzettségre és szakképzettségre épül: bölcsészettudomány, gazdaságtudományok, kommunikációs- és média, művészet.