A Designelmélet mesterszakon folyó oktatás célja olyan szakemberek képzése, akik korszerű ismeretekkel rendelkeznek a tárgykultúrát, illetve a vizuális kultúrát elemző társdiszciplínák – művészet- és designtörténet, esztétika, szociológia, kulturális antropológia, közgazdaságtan – területein, képesek ismereteik komplex, interdiszciplináris és kritikai szemléletű alkalmazására, az elméleti reflexióra való felkészültségüknek pedig a design, a média és az építészet tervezési folyamatainak alapos ismerete is integrált részét képezi.
A MOME tanárképzési műhelye az elmúlt két évtizedben nemzetközileg elismert kutatóhelyként és a vizuális nevelés közoktatási korszerűsítésnek fontos központjaként működött, ahol nemzetközi színvonalú, korszerű pedagógiai programok és taneszközök születtek. A tanszék oktatói számos hazai és nemzetközi elismerésben részesültek.
A MOME tanárképzésének Design- és vizuálisművészet-tanár programja erős elméleti (pedagógiai és pszichológiai) megalapozást, ugyanakkor korszerű gyakorlati szakmódszertani képzést nyújt a tanárjelölteknek.
„A képzés célja a művészeti képzési terület iparművészeti, építőművészeti, film- és videoművészeti, valamint multimédia képzési ág mesterképzési szakjaira alapozva olyan művésztanárok képzése, akik a középfokú művészeti szakképzésben, a középfokú design- és vizuális művészeti szakképzés számára megfogalmazott általános és a szakirányú képesítés speciális követelményeinek teljesítésére fel tudják készíteni a tanulókat, képesek a Nemzeti alaptanterv szerinti művészetek műveltségi terület nevelési- oktatási feladatainak, továbbá az alapfokú művészeti oktatás és a nem iskolarendszerű oktatás feladatainak ellátására. A képzés felkészít a tanári szakképzettségnek megfelelő pedagógiai vagy a szakterületen a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására.” (Részlet az Oktatási Minisztérium által kiadott képzési és kimeneti követelményeket megadó rendeletből.)
A MOME tanárképzési műhelye szerkeszti és adja ki a rajztanárok tájékozódását segítő vizuális nevelési lapot, az irány.hu-t. A lap a tanszék oktatója, Bodóczky István szerkesztésében 2004-ben indult. A negyedévenként megjelenő folyóirat az új tanítási módszerek és a kortárs vizuális kultúra megismertetését igyekszik elősegíteni. A lap szerzői – önkéntes alapon – az ország különböző területein működő tanárok.
A tanárképzés során a hallgatók nemzetközi projektekhez is kapcsolódhatnak, elsősorban az oktatók kutatásai illetve művészeti projektjei révén, továbbá a nemzetközi szakmai szervezetekkel való együttműködés révén. Például a művészetközvetítők nemzetközi szervezete, az InSEA (International Society for Education through Art) 2011-ben Magyarországon tartja konferenciáját, aminek szervezésében a MOME is aktív szerepet vállalt.
A MOME tanárképzési műhelye az elmúlt két évtizedben nemzetközileg elismert kutatóhelyként és a vizuális nevelés közoktatási korszerűsítésnek fontos központjaként működött, ahol nemzetközi színvonalú, korszerű pedagógiai programok és taneszközök születtek. A tanszék oktatói számos hazai és nemzetközi elismerésben részesültek.
Napjainkban egyre izgalmasabb kihívás a design és a művészet területén egyszerre biztosítani a szakmai minőséget és a jól szervezett, finanszírozható működést. Gyakorlatias mesterképzésünk mindkét szempontot érvényesíti. Olyan ismeretekre és készségekre helyezi a hangsúlyt, amelyek önálló, kezdeményező szerephez segítik az itt végzőket a kreatív iparágakban. Szemináriumok, esettanulmányok, valós szakmai gyakorlatok során itt elsajátítható, milyen design- és művészeti projekteket érdemes kiválasztani és hogyan lehet azokat színvonalasan és jól menedzselni. Miként kell ezeket az értékeket hatékonyan kommunikálni, és milyen módokon vihetőek sikerre nemzetközileg is?
A törzsanyagot jelentő alkalmazott művészeti és gazdasági tantárgyakon túl a képzés jogi, társadalomtudományi és más kapcsolódó ismeretek is nyújt. A számon kérő vizsgáztatás helyett a beszámolás problémaorientált feladatokon nyugszik. Ez olyan személyiségi elemeket fejleszt, hogy az itt mesterfokozatot szerzők képességeik reális tudatában, interdiszciplináris szemléletükre építve keressenek munkát a non-profit művészeti intézményrendszerben, a designvállalkozások üzleti szférájában, vagy a modern és kortárs művészet piacán. A képzés tudatosítja az együttműködés módjait a rokon szakmákkal (ipar- és képzőművészeti alkotókkal, művészettörténészekkel, közgazdászokkal). Mivel számos tantárgy, gyakorlati elem közös a MOME művészeti tanszékeivel, a képzés szervesen kötődik az alkotói világhoz.
A felvételire sokféle irányból várunk jelentkezőket. Aki művészeti háttérrel érkezik, az a menedzsment-ismereteit bővítheti a négy félév során; a gazdasági, jogi végzettséggel érkezők a kulturális képesítésüket erősítik majd. Bölcsész- vagy társadalomtudományos diplomával (művészettörténet, kommunikáció, szociológia, média vagy más szakokról) ugyanilyen eséllyel lehet jelentkezni; a felvételin hozzáállást, személyiséget, érdeklődést vizsgálunk.
Mesterképzésünk kifejezett nyitott bemenetet kínál a BA alapszakok széles köre számára. A felvételinél teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe a design- és művészetelmélet, a designkultúra, továbbá bölcsészettudományi, társadalomtudományi, gazdaságtudományi és művészeti képzési területek alapképzési szakjai; valamint számos további képzési terület alapszakjai meghatározott kreditek teljesítésével.