A budapesti József Attila Gimnáziumban érettségiztem (1987).
Nappali tagozaton végeztem el az ELTE BTK művészettörténet-francia szakát (1987-1992).
Mindkét szakomból 1993-ban államvizsgáztam. Művészettörténetből benyújtott szakdolgozatom címe: Ferenczy Károly biblikus képei, mellyel 1993-ban elnyertem a Szilárdffy Zoltán díjat és a Fülep Lajos díjat.
1991-ben három hónapot töltöttem francia állami ösztöndíjjal Párizsban, ahol művészettörténetet hallgattam szabadhallgatóként.
1992-93-ban egy évet végeztem szintén francia állami ösztöndíjjal a Sorbonne (Paris IV) művészettörténet tanszékén, ahol D.E.A.-t (doktorátust előkészítő diplomát) szereztem (1993). Témavezetőm Bruno Foucart volt, témám a szimbolista festészet.
1993 és 1996 között részt vettem az ELTE BTK Művészettörténet Tanszéke által indított PhD képzésben, 1999-ben adtam be doktori disszertációmat, melynek témája a szimbolizmus hatása a magyar festészetre 1890 és 1920 között, amit elsősorban művészönarcképeken keresztül vizsgáltam. (Címe: „Szimbolizmus a magyar festészetben 1890 és 1920 között, vizsgálódás egy képtéma vezérfonalán (művész-önarcképek)”. Témavezetőm Bernáth Mária volt.
A doktori védésre 2000-ben került sor (summa cum laude fokozattal).
2001-től 2004 októberéig az OTKA posztdoktori ösztöndíjasaként a MTA Művészettörténeti Kutatóintézetének keretében Ferenczy Károly levelezését dolgoztam fel, életrajzi adatait kutattam, valamint oeuvre-katalógusának adatait frissítettem.
2001-2008-ig óraadóként a modern művészet történetét tanítottam a Budai Rajziskolában, 2005-től a régi művészetet és ikonográfiát is.
2002-ben és 2003-ban a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Művészettörténet Tanszékén tartottam óraadóként egy-egy féléves speciális kollégiumot.
2005-2008-ig a MOME Művészeti Menedzserképző Intézetében is adtam órákat (2007-től az intézet a MOME művészeti menedzsment szakává alakult) a modern művészet történetéről.
2007 őszi szemeszterében a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen 19. századi magyar művészet témában előadást és szemináriumot tartottam negyedéveseknek.
2010 februárjától főiskolai docensként főállásban a kalocsai Tomori Pál Főiskola bölcsészettudományi tanszékén, illetve 2011 februárjától a főiskola budapesti kihelyezett tagozatán is tanítok művészettörténetet. Tíz tantárgyat oktatok: bevezetés a művészettörténetbe, a művészettörténet forrásai, ikonográfia, képhermeneutika, a középkor művészete, reneszánsz művészet, itáliai reneszánsz festészet, 19. századi művészet, 20. századi művészet, kortárs művészet.
2014 januárjától tanítok a MOME Elméleti Intézetének Design- és Művészettörténeti Tanszékén. 2014 októberétől a Tomori Pál Főiskola Társadalom- és Bölcsészettudományi Tanszék tanszékvezetője vagyok.
2015 óta kuratóriumi tag vagyok a budapesti Ferenczy Család Művészeti Alapítványában.
2016 óta felügyelőbizottsági tag vagyok a törökbálinti Kultúra-043 Közalapítványvan.
Számos kiállításmegnyitó beszédet tartok.
Kissné Budai Rita PhD
művészettörténész
PUBLIKÁCIÓK
Csontváry Kosztka Tivadar: Fohászkodó Üdvözítő. Ars Hungarica 1997/1-2, 425-438
Ferenczy Károly: Orfeusz (1894). Ars Hungarica 2001/2, 255-266
Ferenczy Károly pieta-ábrázolásai. Ars Hungarica, 2002/2, 321-338
Ferenczy Károly, a művészpedagógus. Angyalokra szükség van. Tanulmányok Bernáth Mária tiszteletére, szerk: András Edit, MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Bp, 2005, 79-88
Csók István korai művei: népi témák európai felfogásban. Tomori Pál Főiskola, Tudományos mozaik 4. kötet, Kalocsa, 2007, 169-176
Festőművészek mint kiállítás-rendezők. Tomori Pál Főiskola, Tudományos mozaik 7. kötet, 1. rész, Kalocsa, 2010, 125-134
„Folyton az élet szépségére tanított” – Ferenczy Károly mint tanár. Ferenczy. Ferenczy Károly gyűjteményes kiállítása, szerk.: Boros Judit, Plesznivy Edit, (MNG kiadványai 2011/3), Budapest, 2011, 131-140
Boros Judit-Kissné Budai Rita (szerk.): Ölel Carolus. Ferenczy Károly levelezése. (MNG Kiadványai 2011/4) Budapest, 2011
Zichy Mihály (1827-1906): Fogoly a börtönben. Tomori Pál Főiskola, Tudományos mozaik 9. kötet, 1. rész, Kalocsa, 2012, 135-144