a műbefogadás empirikus mérése, alkotáslélektan, képi narratívum, narratív pszichológia, nemzeti identitás, beiskolázás, hátrányos helyzet, vizuális nevelés
szakdolgozati témák:
a műbefogadás empirikus mérése, alkotáslélektan, képi narratívum, narratív pszichológia, nemzeti identitás, beiskolázás, hátrányos helyzet, vizuális nevelés területéről előre egyeztetett témában
A közelmúlt projektjei:
The role of museum in the education of young adults: attitudes, motivations, emotions and learning processes (International research project organised by Rome Tre University, 2013- )
Avatar preferenciák vizsgálata kisgyermekek számára készült applikáció számára (TERENCE project, Ruttkay Zsófia vezetésével, MOME TechLab)
TÁMOP-4.1.2-08/2/B/KMR-2009-0002 (Project on developing a net of teacher training institutes) (2009-2011)
RECON (Reconstituting Democracy in Europe) – participation in the research on European and national identity (2006-2011)
CURIOUS (2007-2010) Grenzensuche – Grenzübergaenge. Entwurf eines Kooperationsprojektes zwischen der Moholy-Nagy Universitat für Kunst und Design, Budapest and der Schule für Gestaltung in Ravensburg. (Research and art project on graphic design)
Konferencia szervezés:
Szervező, levezető elnök, Museum and School Cooperation: Good and Better Examples. Conference, 24-25th November, 2011, Budapest
Chair of the Research Pre-Conference at the 33rd World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA) Budapest, Hungary, 25-30th June, 2011
Organiser (with Andrea Kárpáti, Emil Gaul, Gabriella Pataky) 33rd World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA) Budapest, Hungary, 25-30th June, 2011
Díj:
Pro Educatione Artium Visualium – a Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium díja
Fontosabb publikációk az elmúlt hat évből:
Bodor, Peter, Illes, Aniko, Balog, Kitti: Patterns of museum perception in Hungarian university students. In: The role of museum in the education of young adults: attitudes, motivations, emotions and learning processes (Congress of the international research project organised by Rome Tre University), Roma Tre University and Galeria Nazionale d’Arte Moderna, Rome, Italy, 2013
A narrativ pszichológia mint a vizuális befogadás új értelmezési módja. In: Helikon, 2013/1. sz. LIX. évfolyam, 40-54. old.
Judit Bényei, Anikó Illés, Gabriella Pataky, Zsófia Ruttkay, Andrea Schmidt: Which avatars comfort kids? In: Social and Emotional Networks for Interactional Exchanges. Special Session 23rd Italian Workshop on Neural Networks (WIRN 2013). Konferencia helye, ideje: Vietri, Olaszország, 2013.05.23-25.
Pictorial Representations of National Identity. In Heller, M. – Kriza, B. (eds): Identities, Ideologies, and Representations in Post-Transition Hungary. Budapest: Eötvös University Press, 2012. pp. 385-400
Pataky, Gabriella, Illés, Anikó, Kárpáti, Andrea (eds.): Art – Space – Education. Program and Book of Abstracts. 33rd World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA) Budapest, Hungary, 2011
Kende, Anna and Illés, Anikó: Hátrányos helyzetű gyerekek jelen és jövőképe. “Erős fal, kerítés, nagy kutya, állás az rendőrségnél”. In Esély Vol. 22.(4). 72-92. old. 2011 (Images of the present and the future of disadvantaged children)
Új szak a pedagógusképzésben egy nagy hagyományú intézményben. In: Pedagógusképzés, 9 (38), 2011/1-2. 221-224. old.
Assessment of Art Appreciation. In: 33rd World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA) Budapest, Hungary, 2011, keynote lecture
Kende, Anna and Illés, Anikó: Images of the Future on the Drawings of Disadvantaged Children. In 33rd World Congress of the International Society for Education through Art (InSEA) Budapest, Hungary, 2011
Museum as a Place of Knowledge, Development, and Experience. In Conference entitled: ‘Il museo come spazio di formazione’ (organised by ANISA and Musei Vaticani), Musei Vaticani, 2011, invited lecture
Művészet és pszichológia. In Pszichológiáról mindenkinek. A Magyar Pszichológiai Társaság sorozata, felkért előadó, 2011. április 5. (Art and psychology, invited lecture)
A mérés problémája a művészeti befogadás kutatásában. In X. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2010. november 4-6.Budapest(The problem of evaluation in the research of art appreciation)
A vizuális művészet befogadásáról: a színek esete. In A színek tudományos spektruma. 2010. október 6. Goethe Intézet, Budapest (On art appreciation: the case of colours)
The Visibility of Preference. In 21th Biennial Congress of International Association of Empirical Aesthetics, Dresden, Germany, 25-28th August 2010
Theoretical and Practical Remarks on Art Therapy at Schools. In European InSEA Regional Conference, Rovaniemi, Lapland, Finland, 21-24th June, 2010 (paper presented and book of proceedings)
A preferencia és az ízlés pszichológiai értelmezése. In Ízlés, intenció, interpretáció. (workshop) Erasmus Kollégium Analitikus Művészetfilozófia Kutatócsoprt meghívása. 2010 (Psychological interpretation of preference and taste)
A műalkotásokkal való együttélésről In Magyar Pszichológiai Társaság XIX. Országos Nagygyűlése, Pécs, május 27-29. 2010 (Living with artworks)
Kiss, Virág and Illés, Anikó: Nevelés és terápia – művészet által. In VI. SIPE Budapest Colloquium, Budapest, 2-4th September, 2010 (Education and therapy through art)
Kende, Anna and Illés, Anikó: „Csak tíz év múlva ne ez a dal legyen” Hátrányos helyzetű gyerekek jövőképének vizuális megjelenése. In Magyar Pszichológiai Társaság XIX. Országos Nagygyűlése, Pécs, május 27-29. 2010 (The image of the future in the drawings of disadvantaged children)
A gyermekrajzok a pedagógus és a terapeuta szemével: a határ kérdése a művészettel nevelésben. In A gyermekrajzok üzenete konferencia. Nagymaros, 2010. április 30. (The educational and the psychological perspective on children's drawings: the boarder in education through art)
Látszik-e a tetszés? In XVIII. MAKOG, BME, Budapest, 2010. január 25-26. (Can you see the preference?)
Hová néz a műértõ? Mit lát a laikus? In Szubjektív Tudás – Objektív tudomány.A XVI. Magyar Kognitív Tudományok Konferencia publikációinakgyűjteménye. Szerkesztette: Csörgő Zoltán és Szabados Levente, A Tan Kapuja Buddhista Fôiskola Kelet-Nyugat Kutatóintézet – L’Harmattan, Budapest. 2009. 68-88. old. (Where does the expert look? What does the layman see?)
Gaul, Emil, Illés, Anikó, Gerber, Pál: Humour: Clear up in the Flash of Lightning, In (MICY) Motivation (for) Innovation and Creativity of Youth, 2nd International Colloquium, Celebrating 2009 European Year of Creativity and Innovation, Ljubljana and Piran, October 14-17, 2009
Tervezőművészgrafikusok In Emlékezés, identitás, diskurzus - társadalomtudományi konferencia, ELTE TáTK-RECON, 2009. december 4-5. (Graphicdesigners-artists)
Művészetterápia a közoktatásban: elméleti lehetőségek és etikai megfontolások. In Új Pedagógiai Szemle. 2009. LIX. évf. 5-6 .sz. 233-240. old. (Art therapy in public education. Ethical and theoretical questions)
Illés, Anikó és Eperjesi, Ágnes: Pszichoanalízis a kortárs magyar képzőművészetben – mozgóképben elbeszélve In A vászon és dívány találkozása. I. Magyar Pszichoanalitikus Filmkonferencia. DVD. 2008. (Psychoanalysis in the Hungarian contemporary art - narrated by moving pictures)
Behind the Beholder’s Eye: Searching for ’Expertness’ in Gazing Patterns. In 20th Biannual Congress on Empirical Aesthetics, International Association of Empirical Aesthetics, Chicago, August 19-22, 2008, book of proceedings
Kende Anna and Illés, Anikó: The Impact of Primary School Admission Age on Social Inclusion/Exclusion: Psychological theories – Sociological realities. In Paris International Conference on Education, Economy and Society, 17-19th July 2008, Paris
Bodor, Peter and Illes, Aniko: Possibilities of Analyzing Visual Conduct with an Eyetracker Device – Searching for Visual Dialects. In Poznań Studies in Contemporary Linguistics 39: Vol. 44(2) pp. 197-213, 2008