Zwickl András

Fokozat, cím, beosztás

PhD, egyetemi docens

Végzettség

művészettörténet, német

Kutatási terület

Modern és kortárs művészet, magyar festészet a 19. és 20. században, expresszionizmus, újklasszicista törekvések a két világháború között, a művészet intézményrendszere, kiállítások története és elmélete, muzeológia.

Oktatott tárgyak

Modern művészet, Kortárs művészet, Modern magyar művészet, Kiállításrendezés, Műleírás, Műértelmezés, Speciális művészettörténeti témák.

Szakmai eredmények, publikációk

András Zwickl: Expressionism in Hungary: From the Neukunstgruppe to Der Sturm, in: Isabel Wünsche (ed.): The Routledge Companion to Expressionism in a Transnational Context, Routledge, New York–London, 2019, 73–91.

Zwickl András: Az úgynevezett akadémikus-iskolától kezdve a legszélsőbb túlzásig – Fejezetek a modern magyar művészet történetéből 1890–1940, L’Harmattan – Könyvpont Kiadó, Budapest, 2017 

András Zwickl: Ausstellungen der Galerie Der Sturm in Budapest, in: Henriette Herwig–Andrea von Hülsen-Esch (Hg.): Der Sturm – Literatur, Musik, Graphik und die Vernetzung in der Zeit des Expressionismus, De Gruyter, Berlin–Boston, 2015, 377–400. 

Zwickl András: Derkovits Gyula és az európai művészet, in: Bakos Katalin–Zwickl András (szerk.): Derkovits. A művész és kora, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2014, 48–61. 

András Zwickl: Ungarische Künstler und Künstlerinnen auf der Sonderbundausstellung 1912, in: Barbara Schaefer (Hrsg.): 1912 – Mission Moderne. Die Jahrhundertschau des Sonderbundes, Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Köln, 2012, 168–176.

Zwickl András: „Van nekünk magyaroknak egy különös emberünk…” – Nemes Marcell és a modern magyar művészet, in: Németh István–Radványi Orsolya (szerk.): El Grecótól Rippl-Rónaiig. Nemes Marcell, a mecénás műgyűjtő, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2011, 144–163.

András Zwickl: The International Post-Impressionist Exhibition in 1913 at the Budapest Artists’ House (Művészház), Centropa (A Journal of Central European Architecture and Related Arts), 2011 January (Vol. 11, No. 1), 34–49. 

Zwickl András (szerk.): A Művészház 1909–1914. Modern kiállítások Budapesten, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2009

András Zwickl: Between Conservatism and Modernism: Classicisms and Realisms of the 1920s in Central Europe, in: Vojtěch Lahoda (ed.): Local Strategies, International Ambitions. Modern Art and Central Europe 1918–1968, Artefactum, Prága, 2006, 77–83. 

András Zwickl: „Das siegreiche Vordringen der modernen Bestrebungen“ – Kunstaus Österreich im Művészház [Künstlerhaus], in: Wilfried Seipel (Hrsg.): Zeit des Aufbruchs. Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde, Kunsthistorisches Museum, Wien – Skira Editori, Milano, 2003, 513–523.

Melyik az a 3 szöveg, ami a jelenlegi kutatási tevékenységét leginkább inspirálja?

Oskar Bätschmann: Kiállító művészek

Pierre Bourdieu: A művészet szabályai

Daniel Kahneman: Gyors és lassú gondolkodás

Néhány kulturális élmény, amelyeket meghatározónak tekint az életében?

Karinthy Frigyes
Andrej Tarkovszkij
Berlin

Mivel tölti szívesen az idejét, ha épp nem a MOME-n tanít?

zenehallgatás, olvasás, múzeumok és kiállítások (nem csak munkaként)