Horányi Attila

Fokozat, cím, beosztás

PhD, egyetemi docens

Végzettség

művészettörténész bölcsész, angol szakos középiskolai tanár, esztétika doktor

Kutatási terület

angolszász analitikus és pragmatista művészetfilozófia (képzőművészeti és fotográfiai fókusszal), az esztétika, mint gyakorlat (az ízlés és az esztétikai tapasztalat problémája), modern és kortárs művészetelmélet és művészettörténet-elmélet

Oktatott tárgyak

Proszeminárium, Művészetfilozófia, A design filozófiája, A művészettörténet tudománytörténete, Absztrakció, Andy Warhol aktualitása

Szakmai eredmények, publikációk

Díjak

2013 Opus Mirabile-díj

2011 Mestertanár Aranyérem

2009 Németh Lajos-díj

Publikációk

2018 Fotó, mű, tárgy, Pécsi 25, szerk. Gellér Judit és Zsámboki Miklós, Budapest: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, megjelenés alatt.

2017 Tervező/művészet, Tervezett alkotás – Debreceni Nemzetközi Művésztelep 2017, katalógus, szerk. Áfra János és Süli-Zakar Szabolcs, Debrecen: MODEM, 7-13.

2017 Imprinting, Bevésődés/Imprinting – Debreceni Nemzetközi Művésztelep 2016, katalógus, szerk. Uhl Gabriella és Áfra János, Debrecen: MODEM, 10-17.

2016 Kétlakiság – Esterházy Marcell munkáiról, Jelentés, szerk. Mucsi Emese, Budapest: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, 14-27.

2014 L’exposition dans la valise. Imago Mundi – a complex problem in a simple disguise. Imago Mundi — Ouverture Hungary, Contemporary Artists from Hungary, ed. Claudio Scorretti, Fabrica, 2014, 20-30.

2013 Tárgyak és műtárgyak, A kultúra rejtelmei – Kapitány Ágnes köszöntése, szerk. Szász Antónia-Krisza Fruzsina, Budapest, L’Harmattan, 2013, 246-251.

2012 Az ízlés, mint problémamegoldás, A kommunikatív állapot: Diszciplináris rekonstrukciók, szerk. Bajnok Andrea – Korpics Márta – Milován Andrea – Pólya Tamás – Szabó Levente, Typotex, 2012, 233-240.

2007 Művészet és kutatás – minták és minthák, Művészet, mint kutatás, szerk. Kürti Emese, Budapest: Semmelweiss Kiadó, 115-125.

2006 Lossonczy Tamás és a posztmodern művészet/történet, Tanulmányok Lossonczy Tamás művészetéről, szerk. Andrási Gábor és Pataki Gábor, Budapest: Műcsarnok, 2006, 71-86.

2006 Iparművészet/design és vizuális kultúra: fogalmak és viszonyok, Az iparművészet változó szerepe az átalakuló vizuális kultúrában, szerk. Antalóczy Tímea és Kapitány Ágnes, Budapest: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, 2006, 13-34.

Melyik az a 3 szöveg, ami a jelenlegi kutatási tevékenységét leginkább inspirálja?

Pierre BOURDIEU, 2005, A tudomány tudománya és a reflexivitás, Budapest: Gondolat.

Karl POPPER, 1972, Epistemology without a Knowing Subject, Objective Knowledge: An Evolutionary Approach, Oxford: Clarendon Press, 106-128.

Gilbert RYLE, 1974, „Tudni hogyan” és „tudni hogy mi”, A szellem fogalma, Budapest: Gondolat, 31-86.

Néhány kulturális élmény, amelyeket meghatározónak tekint az életében?

Fulbright-ösztöndíj hat hónapja az Egyesült Államokban (Chicago, New York és New Mexico)
Élőben látni a Trabant zenekart az Eszkimó asszony fázik forgatásán 1983-ban és Lou Reedet New Yorkban 1995-ben
David Greilsammer hangversenye felváltva John Cage és Domenico Scarlatti darabjaiból a Zeneakadémia kistermében
Ottlik Géza Minden megvan, Nádas Péter Évkönyv, Gustave Flaubert Bovaryné, Ljudmila Ulickaja Daniel Stein, tolmács
Mark Rothko terem a Tate Modernben, Richard Serra a Dia: Beaconben, Andy Warhol életműkiállítás a Pompidou Központban és a Paris Photo éves vásárok
Woody Allen Manhattan

Mivel tölti szívesen az idejét, ha épp nem a MOME-n tanít?

Kiállításokra járok, nyaranta regényeket olvasok, beszélgetek a barátaimmal
Star Treket nézek vagy valami politikai/thriller sorozatot (Westwing, The Newsroom, 24, Homeland)
Ücsörgök vagy dolgozom a csobánci szőlőskertünkben.