Gyenge Zsolt

Fokozat, cím, beosztás

PhD, egyetemi docens

Végzettség

Művészettörténet, Kommunikáció, Filmelmélet

Kutatási terület

Fenomenológia és filmelmélet; kísérleti film, videóművészet, avantgárd film; kortárs művészfilm kritikai recepciója

Oktatott tárgyak

Filmnyelvi kifejezőeszközök; Kommunikáció: kép, tárgy, tér; Avantgárd film; Tematikus filmtörténet; Bevezetés a kommunikációelméletbe; Prezentációs ismeretek

Szakmai eredmények, publikációk

Tanulmányok:

Subjects and Objects of the Embodied Gaze: Abbas Kiarostami and the Real of the Individual Perspective, ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE FILM AND MEDIA STUDIES 13: pp. 127-141. 2016.

This is Not Magritte. Corneliu Porumboiu’s Theory of Representation, CONTACT ZONES: STUDIES IN CENTRAL AND EASTERN EUROPEAN FILM AND LITERATURE 2: Paper http://contactzones.elte.hu/1451-2/. 2016.

A filmkép percepciója. Támpontok fenomenológiai filmelemzéshez, KELLÉK : (56) pp. 47-73. 2016.

Visual Composition of Bodily Presence, ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE FILM AND MEDIA STUDIES 2015: (11) pp. 111-123. 2015.

Caminos distintos: Sobre Taxidermia, Johanny Y Milky Way, In: Szerk.: Matthieu Darras Eastern Promises: Nuevos Cines de Europa Central y del Este. San Sebastián: Festival Internacional de Cine de San Sebastián, 2014. pp. 23-30. 2014.

Cinema in Search for Artistic Innovation, ME.DOK: MÉDIA-TÖRTÉNET-KOMMUNIKÁCIÓ 3: (2) pp. 13-26. 2012.

A jólét fasizmusa, PRIZMA : (2) pp. 28-35. 2011

Illusions of reality and Fiction on the Desired Reality of Fiction, ACTA UNIVERSITATIS SAPIENTIAE FILM AND MEDIA STUDIES 1: pp. 69-79. 2009.

Tisztelettudó műfajtalankodás : Lars von Trier és a műfajiság a Hullámtörés és a Táncos a sötétben példáján keresztül, APERTÚRA: FILMELMÉLETI ÉS FILMTÖRTÉNETI ONLINE SZAKFOLYÓIRAT 3: (1) http://uj.apertura.hu/2007/osz/gyenge/ 2007.

Face-to-face. Elfedett arc és mezítelen igazság, In: Szerk.: Szigeti Attila Az interkulturalitás filozófiai problémái. Kolozsvár: Egyetemi Műhely Kiadó, 2007. pp. 169-178. 2007.

Filmkritika, ismeretterjesztő szakcikk: évente 20-30 kortárs filmről írt kritika, egy jelenséget, alkotót ismertető átfogóbb szakcikk.

Melyik az a 3 szöveg, ami a jelenlegi kutatási tevékenységét leginkább inspirálja?

Raymond Bellour: L’Entre-images;

Martine Beugnet: Cinema and Sensation;

André Bazin: A totális mozi mítosza

Néhány kulturális élmény, amelyeket meghatározónak tekint az életében?

A Hagia Sophia belső tere; Szilágyi Domokos Kényszerleszállás c. verse; Lars von Trier és Michael Snow filmjei; a párizsi mozik; Nádas Péter: Párhuzamos történetek; Rembrandt: Önarckép Pál apostolként. Egy utcai árustól vásárolt halas szendvics az isztambuli kikötőben, egy ropogós cannolo egy szicíliai kis falu jellegtelen kávézójában, a Ludwig lépcső occupy jellegű tüntetés 2013-ból.

Mivel tölti szívesen az idejét, ha épp nem a MOME-n tanít?

Futok, túrázok, de legfőképp örülök a barátaimnak. És persze filmeket nézek, filmekről olvasok, filmekről konferenciázom.