Földi Eszter

Fokozat, cím, beosztás

PhD, egyetemi adjunktus

Végzettség

Művészettörténet, francia nyelv és irodalom, művészettörténet PhD

Kutatási terület

19-20. századi magyar rajzművészet, grafika, plakát, tervezőgrafika, magyar és európai szimbolizmus, szecesszió, modernizmus, képzőművészeti oktatás- és intézménytörténet, muzeológia

Oktatott tárgyak

Művészettörténet 1-3.

Szakmai eredmények, publikációk

A színes litográfia technikája és szerepe az alkalmazott grafika megszületésében 1896-1914. In.: Modern magyar litográfia 1890-1930. Katalógus. (Szerk.: Bajkay Éva) A Miskolci Galéria könyvei 16. Miskolci Galéria, 1998. Miskolc. 15-34.

Egy rejtélyes gyűjtemény. In.: Mucha és társai – Szecessziós plakátok a Magyar Képzőművészeti Egyetem gyűjteményéből. Katalógus (Szerk.: Dr. Bakos Katalin), Budapest Galéria, Budapest, 2001., 8-31.

Fa- és linóleummetszés Magyarországon 1904-től 1914-ig. In: A modern magyar fa- és linóleummetszés 1890 – 1950. Katalógus. (Szerk.: Róka Enikő) A Miskolci Galéria könyvei 16. Miskolci Galéria, 2005. Miskolc. 13-46.

“Un monstre de génie”. Zichy Mihály és Théophile Gautier. In: Zichy Mihály a “rajzoló fejdelem”. Katalógus. (Szerk.: Róka Enikő) MNG, Budapest, 2007. 49-66.

Toposzok földjén: Rops Magyarországon. In: Földi Eszter, Kárai Petra (szerk.): „Magyar Ropszódiák” Félicien Rops, a belga szimbolizmus mestere. Katalógus MNG, 2010. 51-69.

Les Vierges et Les Tombeaux: une cooperation entre Jozsef Rippl-Ronai, James Pitcairn-Knowles, Georges Rodenbach et Siegfried Bing. In: Bruxelles, convergence des arts (1880-1914) Sous la direction Malou Haine et Denis Laoureux en collaboration avec Sandrine Thieffry. Edition Vrin, Bruxelles, 2013. 53-69.

A képzőművészet mostohagyermeke. A magyar művészgrafika kezdetei 1890–1914, L’Harmattan, Budapest, 2013.

„Gyorsan elszaladt ifjúságunk”. Rippl-Rónai József és Aristide Maillol barátsága. In: (Földi Eszter szerk.): Rippl-Rónai és Maillol. Egy művészbarátság története. MNG, Budapest, 2014. 9-75.

Nyomdászinasból miniszteri tanácsos. Helbing Ferenc pályaképe. In: Földi Eszter-Hessky Orsolya (szerk.): „Bátran megnyitni a művészettörténet kapuit”. Tanulmánykötet Bajkay Éva 75. születésnapjára. MNG, Budapest, 2018. 93-119.

Melyik az a 3 szöveg, ami a jelenlegi kutatási tevékenységét leginkább inspirálja?

Oskar Bätchmann: Kiállító művészek – kultusz és karrier a modern művészet rendszerében L’Harmattan, Budapest, 2012; William M. Ivins Jr.: A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció,Enciklopédia Kiadó, Budapest, 2001; Geburt der Massenkultur. Herausgegeben von Roland Prügel. Verlag den Germanischen Nationalmuseum, Nürnberg, 2012.

Néhány kulturális élmény, amelyeket meghatározónak tekint az életében?

A nyolcvanas évek magyar undergroundja, David Bowie, Laurie Anderson, Rothko-terem a Tate Galleryben, Alexander McQueen kiállítása New Yorkban, David Lynch: Veszett a világ, Wim Wenders: A világ végéig, Proust: Az eltűnt idő nyomában, Umberto Eco: A Foucault-inga, Lampedusa: A párduc, Szabó Magda: Régimódi történet, Prado és Museo Reina Sofia Madrid, British Museum London, Kuala Lumpur, Párizs, New York

Mivel tölti szívesen az idejét, ha épp nem a MOME-n tanít?

olvasás, színház, barátkozás, utazás, kiállítások és műemlékek látogatása